21 February, 2008

Actie schroevendraaier.

Te vinden onder: Uncategorized — @ 18:55

Ik heb een fiets, en dat ding is mijn voornaamste manier van vervoer. Nu is het in de stad rondrijden op een ijzeren ros een risicovolle onderneming waar ik me zeer bewust van ben. Ik heb dan ook een werkend voor- en achterlicht, ik draag zo’n oranje fluo vestje als het donker is en ik stop voor de rode lichten. Die dingen, plus serieus anticiperen met het verkeer en situaties al op voorhand inschatten, helpen mij om mij het leven te behouden.
En toch word ik elke dag bijna van mijn sokken gereden door automobilistjes die hun rijbewijs met de tombola schijnen gewonnen te hebben. Ge kent ze wel, die types die wanneer ge een tweebaansweg oversteekt op een zebrapad, de auto die op het rechtse rijvak stopt om jou door te laten in volle vaart langs links voorbijsteken en je op een haar na niet het ziekenhuis of de gazet inrijden. Van die types die wanneer ze ter uwer hoogte zijn , zonder te pinken naar rechts een straat indraaien en u ‘nie’ gezien hebben. Van die types die toch nog het kruispunt proberen over te steken terwijl er al een file staat aan de overkant, domweg omdat het voor hen groen is. Dat ze dan niet verder kunnen en met hun roestbak stil komen te staan op de plaats waar fietsers en voetgangers oversteken zodat die om al die ego-bakken heen moeten slalommen zal hen worst wezen, want zij zitten in een auto. Het zijn van die types die, wanneer ge uw leven voor de zoveelste keer slechts te danken hebt aan uw rijervaring ,uw zesde zintuig en een dosis geluk, met een ongelooflijke arrogante rotsmoel een dikke middenvinger naar u opsteken wanneer ge hen een teken doet dat ze de stront uit hun ogen moeten vegen. Die types dus, met hun hooghartige imbeciliteit en superieure houding, die types van ‘wie doet mij wat’, die types verwittig ik nu:
ik heb sinds vanmiddag een speciaal voor dat doel aangeschafte schroevendraaier op zak. Mooi formaat, ligt goed in de hand, zie afbeelding.

schroevendraaier

Bij de eerstvolgende klootzak (m/v) die mij probeert het hiernamaals in te rijden om zich nadien vanuit zijn blikken doos met een niet uit te stane minachting te gedragen alsof ik uit eigen beweging onder zijn wielen wou springen, kerf ik met mijn nieuw gereedschap het woord ‘LUL’ op de motorkap.
Ik ben die egoïstische, respectloze, onverantwoorde, arrogante houding van het merendeel van de automobilisten kotsbeu. En o ja, ik ga ook nog kung-fu volgen.


reacties (13)


13 reacties, »

  1.   Reactie van Gruff Guano , op 21 February, 2008 @ 19:11

    90 % van je tekst is heel herkenbaar. Als fietser heb ik ook al heel dikwijls totaal onverantwoord rijdende en extreem arrogante automobilisten op ‘t nippertje kunnen ontwijken, en al meermaals heb ik de impuls gevoeld om er één om zeep te helpen. Tientallen voorbeelden heb ik daarvan.

    Toch andere kant van de medaille even vermelden: als automobilist en als voetganger heb ik ook al dikwijls totaal onverantwoord rijdende en extreem arrogante fietsers hun ingebeelde voorrang moeten geven. En al dikwijls heb ik de neiging moeten onderdrukken om er één van z’n fiets te sleuren om hem/haar te wijzen op enkele basisprincipes in ‘t verkeer:
    * ‘voorrang van rechts’ (ja, ook fietsers moeten voorrang verlenen aan van rechts komend verkeer, zelfs al hebben ze voorrang als zwakke weggebruiker) &
    * ‘voorrang voor voetgangers die aanstalten maken om een zebrapad over te steken’ (sommige fietsers bellen zelfs geïrriteerd als er zich iemand in hun weg bevindt, op een zebrapad)

    En nog een nuancering: als ‘t het verkeer tijdens ‘t spitsuur op een kruispunt geblokkeerd is, moet een automobilist reglementair en theoretisch gezien inderdaad wachten tot ‘t kruispunt verlaten is, alvorens zich erop te begeven.

    In theory.

    In de praktijk echter: als je jezelf opoffert om te wachten tot jouw verkeerslicht terug op rood staat, blijven de auto’s uit alle andere andere richtingen toestromen. En blijft ‘t kruispunt nog even hard geblokkeerd, en kun je dus nog lang braaf staan wachten in de hoop dat iemand ooit de goedheid en ‘t inzicht ontwikkelt om te beseffen dat ‘t nu ondertussen wel jouw beurt is. Mensen zijn zo niet, zodat enige assertiviteit helaas een noodzakelijk kwaad is. Weliswaar zonder anderen in gevaar te brengen, … maar ook zonder jezelf weg te cijferen ten voordele van the next asshole in line.

  2.   Reactie van Polski , op 21 February, 2008 @ 19:41

    Ik ben de eerste om toe te geven dat er zich een hoop eikels tussen de fietsers bevindt. Maar die hebben niet zo’n potentieel om iemand dood te rijden. Hooguit zichzelf.

  3.   Reactie van Gruff Guano , op 21 February, 2008 @ 22:02

    Da’s waar, ongetwijfeld. Een onverantwoorde zot met een auto is erger dan een onverantwoorde zot met een fiets. Omdat de eerste meer schade kan berokkenen.

    Maar dat is geen excuus voor de fietsers die regels overtreden als ze daarbij hinder veroorzaken voor anderen. Ook zij kunnen mensen in gevaar brengen: Ze kunnen bv. nog zwakkere weggebruikers omver kegelen, zoals wanneer ze ‘t recht van de sterkste afdwingen aan een zebrapad met hun pakweg-80-kg-massa-op-een-stalen-gevaarte-met-een-snelheid-van-40-km-per-uur … of ze kunnen veroorzaken dat een automobilist bruusk moet remmen of moet uitwijken, …

    En veiligheid is niet het enige dat van belang is hier. Verkeersregels hebben ook te maken met normen zoals ‘gelijkheid’ en ‘rechtvaardigheid’. Als de meerderheid van de maatschappij bepaalt dat voorrang van rechts het algemeen geldende principe is, is het gewoon irritant dat bepaalde fietsers doen alsof dat voor hen niet geldt, daarbij onterecht voorrang opeisend. Even wraakroepend als wanneer een automobilist bewust de rechten van een zwakkere weggebruiker schendt.

  4.   Reactie van Polski , op 21 February, 2008 @ 22:30

    Euh, zeg je nu iets dat bijdraagt tot eerste reactie en die ik beaamd heb, nl. dat er tussen fietsers ook onverantwoorde onverlaten zitten of herhaal je jezelf gewoon?
    In het eerste geval moet ik iets gemist hebben…

  5.   Reactie van Gruff Guano , op 21 February, 2008 @ 22:02

    Hm… let’s analyse to see..

    Je hebt beaamd dat sommige fieters ook onverantwoord rijgedrag vertonen, net als sommige automobilisten. Waar we ‘t dus over eens zijn.

    Je voegde aan de discussie het inzicht toe dat er een gradatieverschil is tussen fietsers en automobilisten. Wat ik dan weer beaamd heb.

    Maar je zei ook dat fietsers enkel zichzelf kunnen dood rijden. Waarmee ik ‘t niet eens ben. Fietsers kunnen wel degelijk andere weggebruikers verwonden en in gevaar brengen.

    De vermelding van basisprincipes in de verkeersregels is dan weer inderdaad een stuk herhaling in mijn betoog, maar de bedoeling daarvan was de aanzet tot het extra element dat ik toegevoegd heb, over de basis voor die principes en regels -> nl. normen. Teneinde dit onderwerp nog iets breder te bekijken dan louter m.b.t. het in gevaar brengen van andere weggebruiker.

    Waarom, … is de bandbreedte weer bijna op door mijn overtollige reactie ?

  6.   Reactie van Polski , op 21 February, 2008 @ 23:23

    Nee, ‘t was omdat ge maar bleef hameren op die fietsers terwijl ge al gelijk had gekregen…

  7.   Reactie van Polski , op 23 February, 2008 @ 5:18

    … waar fiets jij? Ik haal in de stad op de fiets zelf amper een gemiddelde van negen km/u laat staan een maximum van veertig, (lang leve mijn afneembare boordcomputer), en dan kom jij af met Frits de verschrikkelijke fietser die tegen veertig per uur met zijn stalen ros de nog zwakkeren niet ontziet.
    Ja zeg…

  8.   Reactie van Chipo , op 23 February, 2008 @ 14:52

    Koekoek!

  9.   Reactie van Polski , op 23 February, 2008 @ 17:16

    :)

  10.   Reactie van Gruff Guano , op 23 February, 2008 @ 21:40

    Ik ? In Francorchamps.

    Ik heb ‘t trouwens niet over gemiddelde snelheid he, maar over quasi topsnelheid. En ok, laat dat dan 30 km per uur zijn. Of zelfs 25. Als jij – eventueel met kinderen aan de hand, of met een voiture – net op ‘t punt staat om ‘t zebrapad over te steken, en er komt een fietser aan, met een smoel die duidelijk maakt dat betrokkene niet van plan is te remmen, stap jij er dan voor ? Ik wel, soms, just to make a point. …. maar soms ook niet.

    Een botsing tegen 50 km per uur staat gelijk aan een val van de derde verdieping. Een stevig doorpeddelende fietser zal dan toch wel met de 1ste verdieping overeenkomen. Massa X snelheid = knallende koppijn.

    Maar door je vraag moest ik nu wel door blijven hameren op fietsers he. Alhoewel ik zelf ook al meer problemen heb gehad met automobilisten dan met fietsers hoor. Een klootzak blijft een klootzak, wat hij ook gebruikt om zichzelf te transporteren.

  11.   Reactie van Chipo , op 24 February, 2008 @ 11:49

    Ja jij.

  12.   Reactie van Gruff Guano , op 24 February, 2008 @ 20:11

    Zwak hoor Chipo. Achterlijke bijdrage aan een tot hier toe vrij inzichtelijke discussie.

  13.   Reactie van GDB , op 25 February, 2008 @ 9:04

    Hoi!

    Ik fiets zelf naar het werk zoals jij ongetwijfeld weet. En ik herken niets van jouw verhaal. Grapje. Nee, ga weg, dat was grappig, niet? Excuseer mij, ik heb last van die aluminiumplaat in mijn hoofd. Ik heb die moeten laten steken nadat een trucker mij met m’n Giant Mountain Bike van de weg had gereden. Het was een Pool en hij had grotere banden. Voor het overige herinner ik mij niet veel, behalve dat ik moet baas spelen vandaag. Ik haat baas spelen. Het ergste is: voor de meeste mensen is baas zijn geen spel. Afijn, zo heeft iedereen zijn ellende… Wat ik wilde typen: je hebt het fantastisch gedaan met dat moblog van jou. Er staan foto’s bij die -zinnig zijn (kunst en fijn). Wat ik nog vragen wilde: rijd jij langs de Noorderlaan? Waarschijnlijk niet maar ik wil jou maar waarschuwen: vandaag starten de werken aan de Noorderbrug. Dat zal zo zijn gevolgen hebben. Welke moet ik zelf nog uitzoeken. Ik denk dat ik de overkant van de brug zal moeten nemen om aan de overkant van het Albertkanaal te geraken. Of ik zal langs de Groenendallaan fietsen. Kortom: zijn wij fietsers niet flexibel?

    Dood aan alle niet tweewielige karossen!

    Jouw strijdmakker GDB

RSS feed voor deze reacties.

Voeg een reactie toe:

Powered by WordPress