23 May, 2002

Wiskunde of onoplosbaar?

Te vinden onder: Uncategorized — @ 11:02

Een tijdje terug, ik denk in het begin van vorige winter, waren we elkaar aan den toog raadsels aan het vertellen. Flauwe raadsels, (Het toppunt van geluidsoverlast? Twee skeletten die neuken op een leien dak), absurde raadsels (Ik heb iets in mijn hand en het is blauw en vierkant – als ik het opgooi en weer opvang is het rood en rond – rara?) maar ook denkraadsels en wiskunderaadsels. Vooral bij één van die laatsten is de boel uit de hand gelopen. Met name bij het Vraagstuk van de Ladders.
Omdat de steller van het raadsel het antwoord zelf niet meer wist, was er ook niemand die kon oordelen over gelijk of ongelijk, kon helpen, of ons gewoon de oplossing kon verklappen.
Op den duur zat de helft van het café mee te zoeken naar een oplossing, verwoed op achterkanten van bierkaartjes formules te krabbelen en met elkaar te kibbelen over de ridiculiteit van hun respectievelijke oplossingen. Sommigen riepen dat het raadsel nooit op te lossen was wegens te weinig gegevens, anderen zeiden dat het een simpele wiskundige vergelijking moest zijn en begonnen koortsig hun memorie te pijnigen naar geonometrische formules uit het collectieve middelbare school-geheugen, en nog anderen zochten hun toevlucht tot oude heidense riten of probeerden door middel van vriendjespolitiek één of ander antwoord te verkrijgen. Uiteindelijk meende iedereen dat zijn oplossing de juiste was, en zo zijn we er nooit echt uitgekomen.
Onlangs schoot het me weer te binnen. Hoe zou het ermee zitten? Wie wil kan direct proberen:
In een gangetje staan twee ladders kruislings geplaatst. Ze staan allebei met de onderkant tegen de muur en met de bovenkant tegen de tegenoverliggende muur. De lengte van de ladders is respectievelijk 2 en 3 meter. Ze kruisen elkaar op één meter boven de grond.
Vraag luidt: hoe breed is het gangetje?


reacties (19)


19 reacties, »

  1.   Reactie van bernard , op 23 May, 2002 @ 19:35

    Niet kunnen oplossen.De driehoeks rekenkunde , de meetkunde dus, zit erg ver in mijn geheugen.Enigma.Is het oplichterij (die 1 meter hoog klopt al niet), of is het via een elementaire kennis toch op te lossen? ‘k Heb aan mijn 16 jarige dochter Emilie gevraagd dat eens te bekijken.Misschien reageert ze wel, ze is in elk geval veel slimmer dan ikzelf.

  2.   Reactie van Polski , op 23 May, 2002 @ 19:02

    Er bestaat een oplossing :)

  3.   Reactie van Juul , op 24 May, 2002 @ 2:01

    En weer een slapeloze nacht

  4.   Reactie van Polski , op 24 May, 2002 @ 11:55

    Je begint – uiteraard – met de boel op te delen in driehoeken :)

  5.   Reactie van Joeri , op 24 May, 2002 @ 12:14

    Ja, zover was ik ook al. En dan kan je Pythagoras loslaten op een stelsel met 2 onbekenden. Maar dat gaat al mijn pet te boven.

  6.   Reactie van bernard , op 24 May, 2002 @ 13:44

    Ja, ‘t zijn precies die papgemakkelijke formules van de driehoek die ik me nu niet kan memoriseren. Middelbare scholieren kunnen dat wel.

  7.   Reactie van Joeri , op 24 May, 2002 @ 13:41

    a²+b²=c²

  8.   Reactie van Dominiek , op 24 May, 2002 @ 13:08

    Weet nog iemand hoe de sinus- en cosinus-regels in elkaar zaten ???

  9.   Reactie van Dominiek , op 24 May, 2002 @ 14:06

    Is de tweede ladder 2 meter hoog of sqrt(5) meter hoog ???

    Zie http://www.phys.uu.nl/~louw/Steeg.html

  10.   Reactie van Dominiek , op 24 May, 2002 @ 14:04

    Voor elk probleem (ook voor wiskundige) is er een internetoplossing…

    http://puzzle.dse.nl/complex/ladder_alley_nl.html

  11.   Reactie van Polski , op 24 May, 2002 @ 14:06

    ok, nu de oplossing dan toch vrijgegeven is: hier wordt het allemaal mooi uit de doeken gedaan:
    http://www.lex.net/Crossing_Ladders/step_1.html
    We hadden er in het café nooit achtergekomen :)

  12.   Reactie van bernard , op 24 May, 2002 @ 21:58

    Wreed goed, ‘k amuseer me rot.Mijn dochter Emilieheeft het ook geprobeerd,uitgedaagd door haar papa, ze liet verkeerdelijk een bericht achter bij E-mail (“ET”) van Polskaya. Ze wist het nog niet ,zei ze, ‘t zou nog even duren.Ze moet nog veel leren, ons Emilie.

  13.   Reactie van verbaljam , op 25 May, 2002 @ 1:28

    Ik zou het als wiskundig nul eerder als volgt aanpakken:
    “Welke idioot heeft die ladders hier in de gang laten staan?!”
    “Ja, euh, we willen de breedte van ‘t gangetje weten meneer!”
    “Imbeciel! Dan haal je toch een rolmaat bij de Gamma!”

    En als ik dan moet lezen hoe men tot de wiskundige oplossing komt, zou ik zeggen: mijn methode is een stuk minder tijdrovend ;-)

  14.   Reactie van Polski , op 25 May, 2002 @ 4:14

    LMAO!
    Da’s ook een manier natuurlijk :)

  15.   Reactie van Dr.D , op 25 May, 2002 @ 22:29

    Ten allen tijden heb ik de godganse breedte van de gang nodig! Ik zeg 2.25 meter (die van napoleon) Dat is dus praktisch onuitvoerbaar thuis te komen!

  16.   Reactie van Studenten KSO Glorieux Ronse , op 11 July, 2002 @ 13:04

    comment
    We zien achteraf dat we beter ons webadres kunnen vermelden
    http://home.planetinternet.be/~odettedm

  17.   Reactie van Pierre , op 25 July, 2003 @ 15:14

    1.231186

  18.   Reactie van NP , op 23 September, 2006 @ 18:18

    hoi

  19.   Reactie van NP , op 23 September, 2006 @ 18:44

    hallo

RSS feed voor deze reacties. TrackBack URL

Voeg een reactie toe:

Powered by WordPress