15 May, 2002
Te vinden onder: Uncategorized — @ 2:14
Straks gaan in Nederland de stemhokjes open, en dat terwijl het polderland er zowel emotioneel als politiek helemaal onderdoorzit. Nog nooit is ‘s Neerlands volk zo verward en verontwaardigd geweest. Alle geloof in de politieke leiders is weg, de bevolking is bekocht en besodemietert. In een iets tropischer land hebben er ze minder voor nodig om een staatsgreep te plegen.
Misschien is het de Nederlandse nuchterheid die hen uiteindelijk het juiste ding laat doen: strax stemmen op hetgeen hun verstand hen opdraagt, en zich niet blind laten meeslepen door besluiteloosheid, protest, woede of andere zaken die meer verwant zijn aan de romantiek dan aan de rede. Want met romantiek haal je het niet als het over het besturenvan een natie gaat.
UPDEET 12h19:
Grote opkomst voor de verkiezingen.
CDA grootste winnaar in laatste peilingen
LPF tweede partij van Nederland?
reacties (2)
13 May, 2002
Te vinden onder: Uncategorized — @ 11:04
Half elf in de ochtend. Ik sta aan de voet van de heuvels, daar waar het woud begint. Een warm briesje gaat langs me heen en mijn haren bewegen zachtjes op de windstroom. De lucht is zwanger van de zoete geur van bloesem en bloem en gevuld met pluisjes en vliegende beestjes. Krekels tsjirpen hun vreugde uit en vogels zingen de jonge zomer tegemoet. Insecten zoemen alsof het de motortjes zijn die deze dag doen draaien. De zon is een eiland in een staalblauwe hemel en dompelt weldadig al wat leeft en ademt in een licht van warm gesponnen goud. Op gindse hoogte ontwaar ik zelfs een enkele leeuwerik.
En dan krijg ik een tikje met het puntje van de zweep tussen mijn schouderbladen – mijn baas. Ik schrik wakker en kijk hem schuldig aan. “Was ‘t weekend soms nie lang genoeg?” snauwt hij, mij porrend met zijn zweep en er ongeduldig mee naar mijn keybord gebarend. Ik zucht en zet me aan het werk. Het enige licht dat me hier bereikt is het electrisch geflikker van de TL-buizen boven mijn hoofd. Het enige gezoem dat ik hier hoor is dat van onze servers.
reacties (12)
10 May, 2002
Te vinden onder: Uncategorized — @ 23:01
Nu, een aantal dagen na de dood van Pim Fortuyn, en na het bekijken van de reacties die diens dood teweegbracht bij het volk zowel in Nederland als daarbuiten, vielen me een paar gelijkenissen op met een man die al zo’n tweeduizend tweehonderd jaar dood is. Bij leven verguisd en in een slecht daglicht gesteld en uiteindelijk vermoord door het volk, en na zijn dood uitgeroepen tot volksheld.
En dan Pim Fortuyn: toen hij nog leefde werd hij afgeschilderd als een extreem-rechtse rakker. Pim had radicale ideeën en uitte die op een ongenuanceerde manier. Onze eigen fascist Filip de Winter dacht een speelkameraadje gevonden te hebben, en de internationale pers plaatste hem in hetzelfde kamp als Le Pen en Haïder.
Toen werd ie omgebracht.( Ik vernam het nieuws over de telefoon van Karel, en mijn eerste reactie was die van ongeloof. )
Het is zoals het is – van de doden niets dan goed. Zo gaat het ook met Pim. Nu hoor je overal stemmen en reacties dat Pim zo’n kwaaie nog niet was. Dat hij helemaal geen rascist was maar gewoon praktisch. Dat zijn uitspraken over de islam en vrouwen verdraait en verkeerd begrepen zijn. Ja, je hoort zelfs stemmen die Pim Fortuyn verheffen tot volksheld, die hem op één lijn plaatsen met Martin Luther King, Ghandi en Kennedy en anderen.
Van extreem-rechtse lul tot volksheld in zes schoten.
De man die tweeduizend tweehonderd jaar geleden leefde heette Socrates. Hij hield er de vervelende gewoonte op na om iedereen die hij ontmoette aan de tand te voelen over van alles en nog wat. Over opvattingen van dingen als bv goed en kwaad, moraliteit en godsdienst, maar ook over politiek, het opvoeden van kinderen of hoe men het beste leeft. Socrates confronteerde de mensen op die manier met hun domheid, hun nietigheid en hun hoogmoed. Hij zette ze te kijk en nam werkelijk alles en iedereen op de korrel. Het liep voor hem slecht af. Hij werd door ene Meletus uiteindelijk beschuldigt van het verwerpen van de goden en het bederven van de Atheense jeugd. Socrates kreeg daarvoor van het volk de doodstraf, en moest de gifbeker leegdrinken.
Nadat de Atheners Socrates bij leve dus verguisd en vervloekt hadden, begonnen ze hem na zijn dood te missen. Ze wisten nu dat hij de horzel was die het paard dat het logge Atheense apparaat was, stak. Socrates maakte hen wakker, en zij duldden dat niet. Nu was hij dood en was het te laat. Het gevolg was dat het Atheense volk op hun beurt Meletus aanklaagden en ter dood veroordeelden.
Pim Fortuyn is niet aangeklaagd en terechtgesteld. Hij is gewoon door een individu geëxecuteerd. Verder had hij, behalve dat hij gelijk Socrates nooit zijn bakkes hield en volop gebruik maakte van zijn recht tot meningsuiting, slechts weinig overeenkomsten met de ouwe Griek. Maar het feit rest dat Pim is vermoord vanwege de dingen waar hij voor stond, en net zoals Socrates na diens dood, van veel van de blaam die hem trof gezuiverd is, en dat hij gemist wordt als de man die iedereen wakker maakte.
reacties (19)
Te vinden onder: Uncategorized — @ 20:42
Vanuit Utrecht bereikte me het pakje van Klopgeest, waarvoor dank!
De Klopgeest Reshuffle is een muzikale uitnodiging voor het opsteken van een gekruide sigaret. Zachte muziek, lome breaks, ik zie me met deze ceedee al ergens op een zuiders eiland onder een olijfboom zitten met een lokale schone, die me mijn toeter bereidt en me hem met geloken ogen toereikt. Perfect.
Vraagje, Klopgeest: Het pakje waar de ceedee inzat was opengesneden en nadien terug dichtgemaakt met plakband. Jouw werk? Of ben ik zulk een subversief figuur dat de heren douane het liefst elk pakje met mijn adres op eerst controleren? |
01. Fila Brazilia: Last of the Red Hot Brethren
02. Solid Doctor: Slipping into Another Direction
03. Fila Brazilia: At Home in Space
04. Solid Doctor: Sybarite
05. Kid Loco: Alone Again So
06. Solid Doctor: Pickyparkdickbods
07. Fila Brazilia: Pollo de Palo
08. Erwin van Moll: The Great Lover
09. Fila Brazilia: Butter my Mask
10. Better Daze: Oasis
11. Fila Brazilia: Leonids
12. Funki Porcini: The Afterlife
reacties (2)
Te vinden onder: Uncategorized — @ 20:57
Vanover de grote plas en vanuit Londen stuurt Captainfez.com me zijn compilatie. Hard, rauw en teder tegelijkertijd (met respectievelijk, o.a. Rammstein, Sixteen Horsepower en Tom Waits.)
Zeer zeker zomers allemaal, en bij gebrek aan een cabriolet om mee te cruisen, heel goeie muziek om de keuken mee op te kuisen
Thanx Captain Fez! |
01. You Am I: Good Mornin’
02. Rammstein: Sonne
03. Primal Scream: Kowalski
04. Menlo Park: Theme From Manslave
05. Yma Sumac:Gopher Mambo
06. Serge Gainsbourg: Chez Les Yé-Yés
07. The Squirrel Nut Zippers: Pallin’ With Al
08. 16 Horsepower: Brimstone Rock
09. Tom Waits: Chocolate Jesus
10. The Tiger Lillies: Johnny Head-In-Air
11. Ben Harper: Whipping Boy
12. Ed Kuepper: The Way I Made You Feel
13. The Cramps: I Was A Teenage Werewolf
14. Morrissey: Hairdresser On Fire
15. Sude: Beautiful Ones
16. Frenzal Rhomb: Never Had So Much Fun
17. Snout: Cromagnonman
18. The Maroons: Limbo
19. The Paradise Motel: Aeroplanes
20. Tex Perkins: I Know Y’Know I Know
21. Peggy Lee: It’s A Good Day
reactie (1)
Te vinden onder: Uncategorized — @ 19:24
Druk druk druk geweest! Aamai mijn oren, ik wist niemeer waar mijn voorkant of mijnen achterkant was! Maar daar zijn we door. Bijna alles van wat er gedaan moest worden is gedaan. Ik ben bijna terug een normale jongen.
reactie (1)
8 May, 2002
Te vinden onder: Uncategorized — @ 10:43
Ohlala, vanochten staken de laatste 2 lang verwachtte Midsummernightburnceedees in de bus. Eentje uit Nederland en eentje uit Engeland
Ik kan ze pas beluisteren als ik terug thuis ben strax. En ik ga dat doen met volle goesting. Toeterke rollen, wodka-colaatje inschenken, ceedeetje in de lade mikken en de volumeknop op ‘very loud’ draaien. Dan in zeteltje op balkonnetje, beentjes omhoog en paf! Het lang weekend van Polski is begonnen
reactie (1)